2 квітня - День поширення інформації щодо проблем аутизму

02.04.2021

Щорічно 2 квітня у світі відзначається День поширення інформації щодо проблем аутизму, встановлений Генеральною Асамблеєю ООН у 2007 році. В цей день організовуються різні просвітницькі заходи, присвячені інформуванню суспільства про проблему аутизму. Фахівці КУ «ІРЦ» РСР також доєдналися до цієї глобальної ініціативи та розповсюджували інформаційні буклети.

Чому цього дня прийнято одягатися у блакитне та які і найважливіші факти про РСА відомі?

По усьому світу 2 квітня люди одягають щось блакитне на знак підтримки людей з аутизмом. Міжнародна акція «Light It Up Blue» («Засвіти блакитним світлом») проводиться в рамках цього дня з 2008 року по всьому світу. Блакитний колір і пазли є символами цього дня.

Найважливіші факти про РСА у дітей:

1. Кваліфіковане раннє втручання в захворювання аутистичного спектра не просто покращує поведінку, воно покращує мозкову активність.

2. Якщо діти з РСА не починають говорити до чотирьох років, це не означає, що вони не говоритмуть ніколи. Дослідження доводять, що велика частина цих дітей починає з часом вимовляти слова, а майже половина опановує мовлення.

3. Один з найкращих способів розвинути соціальні навички в школярів з РСА - це навчити їхніх однокласників правильним стратегіям поведінки та взаємодії.

4. Дослідники можуть помітити ранні ознаки аутизму у дитини вже у віці шести місяців - це відкриття, яке зменшує вік початку терапевтичного втручання і тим самим покращує його результат.

Що таке розлади спектру аутизму (РСА)?

РСА- це широкий спектр різних форм розладів, об'єднаних спільними характеристиками, а саме: труднощами у побудові соціальних стосунків, спілкуванні та особливою стереотипністю поведінки. Їх частота 2-6 випадків на 1000 дітей. Попри те, що ці розлади є такими поширеними, через брак знань щодо них РСА часто не виявляються, або ж невірно діагностуються.

Які ж є симптоми РСА?

Ми радимо звернути увагу батьків на викладені у буклеті типові симптоми РСА. Втім, їхня наявність може бути частиною нормального розвитку дитини, або свідчити про інші розлади. Тому, важливо звернутися за консультацією до ІРЦ, адже наявність аутизму може встановити лише команда спеціалістів провівши комплексну психолого-педагогічну оцінку розвитку дитини.

Найбільш типові симптоми РСА:

- Дитина рідко встановлює зоровий контакт або робить це у незвичний спосіб (наприклад, дивиться на вас скоса чи дивиться наче крізь вас)

- різко реагує на голосні звуки,

-уникає спілкування та ігор з іншими дітьми й дорослими,

-зациклюється на одній іграшці,

- весь час повторює один і той самий рух,

-не повторює звуки і слова,

-довго не починає говорити.


Які є причини РСА?

Згідно сучасних наукових досліджень існують однозначні докази лише щодо двох причинних факторів - генетичний фактор та фактор органічного ураження центральної нервової системи на етапі раннього її розвитку. Тобто, причини розладів спектру аутизму лежать у порушенні функцій та взаємодії певних структур мозку, що відповідають за інтеграцію та синтез інформації (як тієї, що надходить із різних сенсорних каналів, так і спеціально мови та соціальних стимулів), а також мереж мозку, які відповідають за організацію поведінки загалом і соціальної зокрема.

Як діагностується аутизм?

КУ «ІРЦ» РСР проводить комплексну оцінку розвитку дитини із застосуванням комплекту сучасних методик, серед яких є і методики для діагностики РСА: CASD - опитувальник розладів аутистичного спектру та РЕР-3 - психоосвітній профіль за методикою TEACCH, які допомагають оцінити сукупність нерівномірно представлених сильних і слабких з погляду навчання сторін дитини, характерних для РСА та пов'язаних із ним порушенням розвитку. Встановити діагноз РСА може лише психіатр. У разі наявності у дитини межового стану чи діапазону аутизму спеціалісти ІРЦ можуть спрямують батьків до вузького спеціаліста. Адже, фахівці ІРЦ не ставлять діагнози, а визначають сильні та слабкі сторони дитини для побудови корекційної програми, яка б допомогла дітям з РСА успішно соціалізуватися та бути адаптованою до життя у дорослому віці.

Як обрати навчальне середовище для дитини з РСА?

Вибір навчального середовища (садочку, школи) для дитини з розладом спектру аутизму є одним з найважчих питань/моментів для батьків та фахівців - від нього значною мірою залежатиме розвиток дитини, її майбутнє.Якщо загалом говорити про спектр можливостей, то можна позначити два «крайні» його варіанти: інтеграція у звичайну школу і навчання в спеціальній школі/центрі для дітей з порушеннями розвитку. Без сумніву, інклюзія дітей з особливими потребами є прийнятою світовою моделлю, важливим пріоритетом у розвитку системи освіти в Україні. Інклюзивна освіта має подвійну цінність: з одного боку, вона допомагає дітям з особливими потребами з дитинства інтегруватися у звичайне соціальне середовище, сприяє виробленню в них належних соціальних навичок, з іншого - робить дитяче середовище чутливим до дітей з особливими потребами, змалку вчить толерантності, взаємодопомозі.

 Використано інформацію з відкритого доступу сайту Центру здоров'я та розвитку "Коло сім'ї" (https://k-s.org.ua/)


Сучасні методики для оцінки розвитку дитини
Сучасні методики для оцінки розвитку дитини
© 2020 КУ "ІРЦ" РСР   72012, Запорізька обл., Михайлівський р-н., с. Роздол, вул. 40р.Перемоги,55
Створено за допомогою Webnode
Створіть власний вебсайт безкоштовно! Цей сайт створено з допомогою Webnode. Створіть свій власний сайт безкоштовно вже сьогодні! Розпочати